Strona Główna O nas Kontakt
TRASA ŁAPINO REKONSTRUKCJE HISTORYCZNE GALERIE
WYCIECZKOWO
SZKOLNIE
INTEGRUJĄCO
OPIS TRASY
KUP BILET
DOJAZD
są tory, nie ma drezyn?
nasze drezyny
drezyny turystyczne
co to jest drezyna
drezyny historyczne
inne pojazdy
prawo jazdy na drezynę
10 lat temu... i więcej :)
DREZYNA
niewielki, lekki, dwuosiowy pojazd szynowy, o napędzie spalinowym lub ręcznym, przeznaczony do przewozu osób, materiałów i narzędzi przy pracach związanych z utrzymaniem torów. Powstanie drezyny zawdzięczamy niemieckiemu konstruktorowi i wynalazcy Karlowi von Drais (1785-1851). On to w 1816 roku wynalazł pierwowzór roweru, który nazwał Draisine (po polsku drezyna). Był to drewniany pojazd posiadający dwa koła obite blachą, z drewanianymi szprychami. Pojazd ten ważył 45 kilogramów i osiągał prędkość około 10 km/h. A napędzało się go poprzez odpychanie się nogami od podłoża. Na szczęście dla Kolei Drezynowej konstrukcja okazała się trudna i droga w budowie i po jakimś czasie drezyny wyszły z mody. Wynalazca postanowił więc zbudować pojazd, który wyprzedzi parowóz. I tak w 1842 roku powstała konstrukcja podobna do dzisiaj nam znanych drezyn kolejowych (oczywiście ręcznych).

drezyna ręczna
obecnie nie jest już używana na PKP, zabierała do 5 osób

DL2
spalinowa, dwuosobowa drezyna lekka, używana dawniej na PKP do inspekcji szlaków

Warszawa
samochody Warszawa na PKP były używane w różnych typach i wersjach nadwoziowych, służyły do inspekcji szlaków oraz transportu lekkich materiałów

WM5
Przodek obecnie stosowanych na PKP wózków motorowych.
Ładowność 5 ton,
masa własna 4,5 t,
moc: 40 kW,
Vmax: 60km/h,
skrzynia ładunkowa:
długość 2760mm,
szerokość 2140mm

WM10
Jeden z dwóch głównych typów drezyn używanych przez PKP.
Ładowność 5 ton,
masa własna 10 t,
moc: 92 kW,
Vmax: 72km/h,
skrzynia ładunkowa:
długość 4270mm,
szerokość 2120mm

WM15
Najcięższa z drezyn używanych na PKP.
Ładowność 15 ton,
masa własna 20 t,
moc: 147 kW,
Vmax: 80km/h,
skrzynia ładunkowa:
długość 6100mm,
szerokość 2700mm