DREZYNA
niewielki, lekki, dwuosiowy pojazd szynowy, o napędzie spalinowym lub ręcznym, przeznaczony do przewozu osób, materiałów i narzędzi przy pracach związanych z utrzymaniem torów.
Powstanie drezyny zawdzięczamy niemieckiemu konstruktorowi i wynalazcy Karlowi von Drais (1785-1851). On to w 1816 roku wynalazł pierwowzór roweru, który nazwał Draisine (po polsku drezyna). Był to drewniany pojazd posiadający dwa koła obite blachą, z drewanianymi szprychami. Pojazd ten ważył 45 kilogramów i osiągał prędkość około 10 km/h. A napędzało się go poprzez odpychanie się nogami od podłoża. Na szczęście dla Kolei Drezynowej konstrukcja okazała się trudna i droga w budowie i po jakimś czasie drezyny wyszły z mody. Wynalazca postanowił więc zbudować pojazd, który wyprzedzi parowóz. I tak w 1842 roku powstała konstrukcja podobna do dzisiaj nam znanych drezyn kolejowych (oczywiście ręcznych).
drezyna ręczna
obecnie nie jest już używana na PKP, zabierała do 5 osób
DL2
spalinowa, dwuosobowa drezyna lekka, używana dawniej na PKP do inspekcji szlaków
Warszawa
samochody Warszawa na PKP były używane w różnych typach i wersjach nadwoziowych, służyły do inspekcji szlaków oraz transportu lekkich materiałów
WM5
Przodek obecnie stosowanych na PKP wózków motorowych.
Ładowność 5 ton, masa własna 4,5 t, moc: 40 kW, Vmax: 60km/h, skrzynia ładunkowa: długość 2760mm, szerokość 2140mm
WM10
Jeden z dwóch głównych typów drezyn używanych przez PKP.
Ładowność 5 ton, masa własna 10 t, moc: 92 kW, Vmax: 72km/h, skrzynia ładunkowa: długość 4270mm, szerokość 2120mm
WM15
Najcięższa z drezyn używanych na PKP.
Ładowność 15 ton, masa własna 20 t, moc: 147 kW, Vmax: 80km/h, skrzynia ładunkowa: długość 6100mm, szerokość 2700mm